Ako na konektor PL

29.06.2014 18:33

Na pokusnom Portable som zistil, že malé ťuknutie do koaxu spôsobý rozhodenie PSV, alebo akútny úbytok Esíčiek.

Vinník mi bol hneď jasný - povolený kábel na konektore PL.  Zároveň som vedel, že na čaká prerábanie všetkých káblov "rúrkovou metódou" podľa TmR.

https://www.cbdx.cz/clanek2122-kabely-a-konektory.htm

Určite sa nájdu aj odporcovia takéhoto postupu, ale mne to príde zatiaľ ako najlepší pomer dostupnosť / účinok.

Takže ako na to?

Najskôr je treba prevŕtať konektor PL. Pôvodne ja tam asi 4 mm diera so závitom. Prevŕtal som to 6 mm vrtákom. Ide to kupodivu celkom ľahko. Preto ku koncu opatrne, aby nedošlo k poškodeniu hnedého izolantu.

Mosadznú rúrku - 6mm, som zohnal v Bauhause za 120Kč. Určite by to šlo aj lacnejšie, napríklad vo Ferone, ale tam nemajú otvorené v sobotu o 20:00  :-)

Ešte kým bola rúrka v celku, prebehol som ju brúsnou špongiou (tá čierna vec na fotke). Rúrku som narezal na dĺžku 20mm. Mám veľa káblov, tak som urobil 20 kúskov.

Rúrka malým ťuknutím celkom dobre vošla dnu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                             

Všetky hrany sa musia opilníkovať, ale to je "strojárom" jasné.

Na predhriatie zostavy som použil plynový mikro-horák (ďakujem Vierka za darček). Na Budějovickom kolečku som dostal radu, aby som natrel plochy, ktoré budem pájkovať, pájkovacou kvapalinou F1. Funguje to úžasne a za tých 32Kč to bola dobrá investícia.

Najskôr som priletoval rúrku ku konektoru a potom roztrel cín na celú plochu rúrky. Ľahšie sa bude letovať tienenie koaxu.

Po vychladnutí je dobré odmastiť konektor od zvyšnej kvapaliny. Stačí liehom.

Príprava koaxu:

Celý postup som vyzkúšal na kábly RG58. Aby som to hneď robil na Beldene H155, som nenašiel odvahu.   :-)

Stiahol som vrchnú izoláciu. Vyšlo to na 55 mm. Neuvedomil som si, že sa jedná o celkom slušnú plochu, ktorá sa musí nahriať, takže pri letovaní tienenia došlo k prepáleniu dialektrika. (ešte že som hneď neletoval H155). Čo s tým? Napadlo ma použiť teflónovú pásku, ktorá sa používa pri osadzovaní vodovodných batérií. Tiež som ju mal z takejto akcie.

Živý drôt je dobré pocínovať. 

 

Po zasunutí takto pripraveného kábla priletujeme živí drôt a potom zarovnáme izoláciu a priletujeme. U H155, ktorý má dvojité tienenie sa na vrch dá vrchné tienenie a hliníkové tienenie sa zasunie do rúrky.

Po vychladnutí natiahneme zmršťovačku. Podarilo sa mi zohnať hrubú - silnú. Ovšem musí sa na kábel pripraviť pred priletovaním konektoru - potom je už neskoro :-)  Tiež sa mi to stalo.

Nakoniec už len premerať Ohm-metrom, na prípadný zkrat.

A takto vyzerá výsledok.

Dúfam, že teraz to už vydrží. Dalo to celkom dosť práce..... Prvé výsledky na Portable vyzerajú sľubne.

Doplnené 10.9.2014

Na radu Honzu Mříčí som upravil postup úpravy izolácie. Podľa neho (a má pravdu ako vždy) je kábel urobený pôvodným postupom
pevnostne oslabený a drží len za tienenie.

Izoláciu, ktorá bude zakrývať tiemenie "olúpať  ako banán". Otočiť do zadu a po priletovaní kábla tienenie prekryť.

Potom pretiahnuť zmršťovačkou v dvoch vrstvách. A to všetko z dôvodu zpevnenia celého kábla.

Zároveň som zistil, že Belden H155 nie je nutné obaľovať teflónovou páskou. Dialekrikum je pevnejšie a hliníková fólia  ho dokáže

ochrániť pred pretavením.

 

 

Marek Dynín