Laminátový stožiar

15.10.2017 16:58

Podarilo sa mi dať do kopy anténu dvojitý Quad. 

Mal som z toho takú radosť, že som sa  "pochválil" na stránkach www.cbradio.cz/forum/read.php?11,186677,page=1 .

V podstate okamžte som dostal čočku, že mám anténu na duralovom stožiary. Vravím si, že chalani majú v podstate pravdu, a ak chcem aby aténa chodila "poriadne" , musím ju dať na laminátový stožiar. A tu som narazil. Ono ho zohnať, nie je úplne sranda.

Plán č. 1 : Stožiar kúpim. Obrátil som sa o radu na to isté fórum, ale nikdo mi neporadil, kde by sa dal laminátový stožiar , ktorý by uniesol 3kg anténu., zohnať.  Vygooglil som síce stránky nemeckého rádioamatéra, ktorý takýto stožiar ponúka www.dh5ab.de/produkte--de--.html , ale hneď pod ním je červená poznámka, že akurát tento stožiar poštou neposiela. 700 km od tohoto radioatéra bolo viac ako dosť a pochopil som, že tadeto cesta nevedie.

Plán č. 2 : Na radu od môjho kamaráta a CB kolegu v jednom, som zavolal na firmu, ktorá vyrába laminátové trubky  www.gdpkoral.cz/UserFiles/File/PDF-profily/availability%20list%20-%20standard%20profiles%20CZ.pdf.  Od tejto možnosti ma odradili tri veci. Rozmery ( plánoval som stožiar ako telesop, kvôli vynášaniu na kopec), cena a doba dodania.

Plán č. 3 : Stožiar si vyrobím sám. Na tej istej stránke, kde som dostal čočku, som aj obdržal radu, aby som si stožiar vyrobil sám. Vravím si, prečo nie.

 Ak by sa niekto púšťal do stavby laminátového stožiaru, tu je pár rád.

Tá najhllavnejšia: Nepoužívajte laminátovaciu sadu z hobby- marketov. Táto sada obsahuje polyesterovú živicu (přískyřici) a sklennú textíliu, ktorú by som ja osobne nazval skôr sieťkou, než textíliou. S polyesterovou živicou sa dá po primiešaní tvrdidla pracovať iba 15 minút, čo na podctivé navinutie textílie nestačí, a s priloženou tvrdou textíliou sa pracuje príšerne. Takže po prvom nezdárnom pokuse seom dal na radu z fóra a materiál som zakúpil zo stránok www.havel-composites.com /. Osobne doporučujem textíliu Aeroglass 200g/m2 - plátno a epoxid  LH 385 s tužidlom H 536. S tkaninou sa dobre pracuje, je jemná a zaroveň je vysoko-pevnostná. Ak ju nanesiete správne, vyhnete sa brúseniu, čo sa o tkanine z hobby marketu povedať nedá. S epoxidom po zmiešaní sa dá pracovať hodinu. Vytvrdzuje po 24 hodinách.

Ešte by som doporučil, použiť váhu, ktorá váži na gramy, aby ste mali správny pomer epoxidu a tvrdidla. Ja som zakúpil váhu z Mall.cz za prijateľných 260kč. Samozrejme som nákup odôvodnil tak, že váhu som kúpil pre manželku, na pečenie. :-) Ešte so bol doma za hrdinu.

Takže ako na to. Po surfovaní po nete som narazil na modelrástke fórum, kde sa práve modelári zaoberali výrobou laminátových trubiek pre rakety. Tento návod som si prizpôsobil. Najväčší problém je, že  sa laminát po vytvrdení zmrští a je problém dostať ho dole z trubky. Hovorí sa tomu separácia.

Krok č. 1 . Začal som s trubkou s najmenším požadovaným priemerom. Ako prvú vrstvu som použil odpad z lepenia etikiet. Je to nelepivá páska, ktorá dobre kľže. Samozrejme, každý nemá prístup k takejto páske. Ale dá sa použíť pepier na pečenie. Natiahol som ju obvíjaním, takzvaný stromček.

Krok č. 2 : Ďaľšiu vrstvu tvorí papierová hnedá lepiaca páska. Jedna vrstva sa obvinie lepivou stranou hore a druhá vrstva sa navinie stromčekom opačným smerom a lepivou vrstvou dole, ktorá sa pred obvinutím navhhčí, aby sa prilepila.

 

Krok č. 3: Na koniec som prelepil na takto pripravenú trubku priesvitnú izolepu v pozdĺžnom smere. Je dobre, izolepu prilepiť s  dostanočným presahom. Táto vrstva je tam kůli tomu, aby sa textília neprilepila a hotová trubka sa dala stiahnuť.

Krok č 4 : Na takto pripravenú " formu " už môžme naniesť textíliu. Je dôležité, každú vrstvu poriadne nasýtiť epoxidom. A po každej otáčke textíliu zatiahnuť, aby sa odstránili vzduchové bubliny. 5 vrstieu tkaniny 200g/m2 urobí vrstvu približne 2mm. Ja som robil trubky o hrúbke steny 4mm.

Krok č. 5 : Keď sme s navinutím spokojný, povrch zahladíme štetcom poriadne namočeným do epoxidu. Necháme to celé stvrdnúť. Epoxid má ešte tú výhodu na rozdiel od polyesteru, že je bezzápachový. Ja som trubky nechal vytvrdnúť v kúpeľni na stojato, pretože vonku cez noc už bolo celkom chladno. Je dobré trubkou občas pootočiť, aby sa nevytvorila elypsa.

 

Krok č. 6 : Po vytvrdnutí je nutné orezať presahy izolepy, aby nedržala na trubke (kopyte). Potom trobku vytiahneme. Na počudovanie, to ide pomerne ľahko. V laminátovej trubke ostanú len vrstvy z papierovej pásky a izolepy. Ja som požil tenkú hliníkobvú trubku, aby som túto vrstvu od laminátu oddelil. U väčších priemeroch sa dajú tieto rstvy vyrlačiť tak, že sa začiatok ohne do vnútra a potom sa vytlačí za pomoci trubky, ktorú som mal ako kopyto. Vnútorný povrch laminíátu bude hladký.

 V prípade ak priemer menšej trubky vyjde o dosť menší, aby bolo možné upnúť ju do väčšej trubky, je dobré upraviť priemer navinutím pár vrsttvami sklennenou páskou presýtenou epoxidom. www.havel-composites-páska.

Naštastie ma táto eventualita napadla hneď pri objednávaní.

Krok xy : ďaľšie trubky sa dajú vyrobiť buď tak, že sa použijú trubky s rozmerom takým, aby sa už hotová trubka vošla do vyrábanej trubky,  alebo jednoducho tak, že sa použije hotová trubka ako kopyto pre výrobu ďaľšej trubky. V tom prípade je tu ale úskalie, že hotová trubka musí byť rovná. Ak by bola ohnutá. nemuselo by sa podariť ďaľšiu trubku z nej stiahnuť.

 

 A takto vyzerá výsledok

Hotové trubky som naspejoval na čierno a na koniec ešte pretrel -nalakoval jednou vrstvou epoxidu, rozriedeným riedidlom.

Samozrejme je nutné vyvŕtať do trobky v mieste spoju dostatočne veľkú dieru a vyrezať drážku. Ja mám gravírovaciu frézku z Lídlu, takže to bolo o niečo jednoduchšie.

Takže mám teleskop. Prepravná dĺžka 1,6 m o celkovej dĺžke 6m. V prídade, že nepotrebujete teleskop, je tu úplne jednoduchá možnosť. Vyrobitť trubky rovnakého priemeriu a spojiť ich spojkami. Táto možnosť je úplne jednoduchá. Môžte použiť vodoinštalačné trubky z PVC trebárst o priemere 50mm. Nemusíte sa trápiť separáciou a tkaninu môžete nanášať priamo na trubku. Takto si vyrobíte dostatočný počet laminátových trubiek. Spojíte ich sspojkami, ktorých vnútorný priemer bude zhodný respektíve o 0,5 mm väčší ako spojované trubky.

V prípade otázok rád odpoviem na marek.ma55@gmail.com

 

Marek Dynín